Blogs Welpen

Zaterdag 25 mei

jungledag 2019

Wat was het leuk deze dag! Dit jaar werd de jungledag gehouden op ons terrein. Uit heel de regio Hart van Brabant, kwamen welpen naar ons toe. In het totaal waren dit 110 welpen samen met hun leiding. Om 13 uur was iedereen er. Met z'n allen zaten we aan lange tafels, waar we welkom geheten werden. Daarna gingen we met z'n allen in een groot carré staan om deze dag te openen. Dit was een mooi moment.

jungledag openen

Hierna ging de jungledag van start. Alle kinderen werden in groepen verdeeld. Iedereen door elkaar. Zo leerde je ook welpen van een andere groep kennen. Erg leuk en gezellig. Samen met je groep ging je op pad. In het bos naast ons gebouw was een route uitgezet. Door de bordjes te volgen kwam je vanzelf alle spellen tegen die gespeeld werden. Steeds als de bel ging, liep je weer verder naar het volgende spel.

jungledag spel

Er was van alles te doen. Een soort ren je rot, een spel over Afrika, een spel waar je leerde hoe afval verwerkt word en natuurlijk ook scoutingtechnieken zoals kaart en kompas.

Verder konden we nog schilderen en was er natuurlijk ook een post waar je lekker ranja kon halen met een snoepje.

verven jungledag

Om 16.00 uur moest iedereen weer verzamelen bij het gebouw. Iedereen kon even uitrusten op de banken en vertellen wat ze allemaal gedaan hadden. Vervolgens hebben we weer in carré afgesloten. Hierna kreeg iedere groep van zijn eigen leiding een mooi insigne als afsluiting van deze gezellige en geslaagde dag. Wij kijken al uit naar 2020 om weer aanwezig te zijn bij de jungledag !

Zaterdag 11 mei

Vandaag hebben we gewerkt aan ons insigneboekje. We hebben spelletjes gedaan voor ons EHBO insigne. Ren je rot met vragen over wespensteken, verband,schoonmaken van de wond, enzovoort. Ook mochten we de leiding verbinden. Dat was erg leuk. Ze waren gewond en we hebben ze goed ingepakt. Eentje werd niet lekker en daarvoor hebben we een stoel en een glaasje water gehaald.

ehbo

Nadat we alle opdrachten hadden gedaan, kregen we ons insigne EHBO. Weer erg leuk voor op onze blouse.

Na wat drinken en wat lekkers, hebben we de fiets gepakt. Dit was voor het eerst dat we met de welpen gingen fietsen in een groep. Eerst werden de regels verteld en daarna gingen we op pad. Onderweg kwamen we een zebrapad tegen, een stoplicht en overstekende mensen. Ook moesten we soms naast elkaar en soms achter elkaar gaan fietsen. Dit ging allemaal heel goed. Iedereen lette goed op! Dit was om te oefenen voor volgende week. Want dan gaan we met z'n allen op de fiets naar het speelbos. Dat word dus goed opletten onderweg. Leuk en spannend tegelijk.

fietsen

Welpenweekend, 3-4-5 mei

Dit weekend zijn we met de welpen op kamp geweest. Vrijdagavond om 19 uur kwamen we aan bij de Rendierhoeve. Midden in het bos stonden onze tenten al klaar. Bij aankomst moesten we zelf onze tent inrichten. Nadat dit klusje geklaard was, zijn we lekker wat gaan drinken. Daarna hebben we Ren je Rot gespeeld. Dit ging over regels en afspraken die gelden in heel Wonderland. Toen gingen we vuur maken. Spannend en lekker warm, want het was best koud geworden. Bij het kampvuur kregen we nog wat lekkers. Daarna was het tijd om naar bed te gaan.

Zaterdagochtend begon de dag met ochtengymnastiek. Lekker rekken en strekken op muziek. Na het lekkere ontbijt, was het tijd voor corvee. Het hele kamp moesten we om de beurt helpen met tafels opruimen en afwassen. Dit vonden we eigenlijk niet zo erg, want dat was hartstikke gezellig. Zo hadden we lekker een tijd om met elkaar te kletsen.

corvee

Nadat we bij het kampvuur weer lekker warm geworden zijn, hebben we nog een aantal spelletjes gespeeld. 's Middags mochten we met de zakmessen onze zelfgemaakte dasringen bewerken. Dit zijn mooie pronkstukken geworden waar iedereen blij mee was. Ook mochten we hakken. Toen het uiteindelijk gelukt was om met elkaar een boomstronk door te hakken, mochten we deze op het kampvuur leggen.

hakken

's Avonds hebben we het lichtjesspel gespeeld. De leiding had 3 waxinelichtjes aangestoken en wij moesten deze uitblazen. Maar om bij de lichtjes te komen moesten we in het donker er naar toe sluipen. Als de leiding je zag en met de zaklamp op je scheen en je naam noemde, dan was je af. Een leuk en spannend spel. Natuurlijk hebben wij van de leiding gewonnen en alle lichtjes uitgeblazen.

Zondag eerst weer ochtendgymnastiek. Lekker warm worden, lekker eten en dan nog corvee. Nadat we even vrij gespeeld hadden, gingen we naar het kampvuur. Daar mochten we marsmellows maken. Lekker plakkerig!

marshmellow

Hierna was het tijd om te gaan inpakken. Eerst alle eigen spulletjes in de tassen en dan alles onder de tarp zetten, zodat alles droog zou blijven. Nadat alle tenten en tarpen waren ingepakt was het tijd om alles naar de aanhanger te brengen. Omdat wij allemaal beresterk zijn, hebben wij goed geholpen.

Na een leuk en gezellig weekend, ging iedereen weer moe maar voldaan naar huis.

logboek

Zaterdag 27 april

Vandaag zijn we op het gebouw gebleven. We zijn begonnen met een leuk spelletje kwartet. Elk kwartet had zinnen van een jell. Omdat sommige yells erg ingewikkeld waren om uit te spreken hebben we veel gelachen. Bijvoorbeeld deze yell:

Fli fla

FLI - FLI
FLAH - FLAH
FLIFLAH - FLIFLAH
FLIHFLAHFLOH - FLIFLAHFLOH
FISTE - FISTE
Cumeladi cumeladi cumeladi fiste
o no-o-o-no-ne fiste
ine mine dessa mine oe a poeha de mine
dessa mine salamine oe a poeha
Bibibliodedodebobobedidedadewade - shedidedade tse en toe

Hierna zijn we buiten een leuk tikspel gaan spelen. Daarna was het tijd voor een beker ranja met een lekker snoepje.

We kregen allemaal een mooi insectenhuisje. Deze mochten we mooi gaan verven. Sommige kinderen waren erg handig in het mengen van kleuren, waardoor we nog meer kleurtjes hadden.

insectenhotel 2

Na al deze creativiteit, hebben we nog een spelletje weervolven gedaan. En toen was het alweer vier uur. Tijd om af te sluiten en naar huis te gaan. De insectenhuisjes mochten we mee naar huis nemen en geven we thuis een plaatsje in de tuin.

insectenhotel 1

Vossenjacht met welpen en scouts

Op zaterdag 13 april hebben we samen met de scouts een vossenjacht gehad. Dit was erg leuk. We werden verdeeld in vier groepjes. Om de tien minuten vertrok er een groepje vanaf het gebouw. Daar kregen we de eerste route. Deze ging door het bos, waar we een vos vonden die gekleed was in een zomerse outfit. We kregen daar de opdracht om een foto te maken waarbij niemand de grond raakte. Of dit helemaal is gelukt?

bos vossenjacht

Aan het einde kwamen we weer bij het gebouw waar we de volgende route kregen. Deze ging door winkelcentrum Heyhoef. We moesten daar 3 vossen vinden en we kregen bij allemaal een stukje van de route. Ook was er bij dit eindpunt een post waar we drinken en een snoepje kregen. Onze tocht ging verder richting het reeshofpark. Onderweg kwamen wij een piraat tegen die ons hielp met oversteken. Erg vreemd, want zijn boot hebben we niet gevonden. Onze route eindigde in de speeltuin.Daar hebben we gezongen voor een van de welpen, want hij was jarig. Na de lekkere traktatie, konden we nog even in de speeltuin spelen. Daarna zijn we met de hele groep terug gelopen naar het gebouw, waar we met z'n allen de middag afgesloten hebben. Het was weer een geslaagde middag.

speeltuin vossenjacht

Scout uit Australië op bezoek bij de welpen

Op zaterdag 6 april kwam een scout uit Australië op bezoek bij onze welpen. Wat was dit leuk ! Samen met zijn moeder en zusje kwam hij kijken wat wij allemaal bij de Scouting in Nederland doen. Nadat wij ons allemaal hebben voorgesteld, gaan we op pad. Met de bus vertrekken we naar het centrum van Tilburg. En wat is het spannend in de bus. Instappen, plaatsje zoeken en dan vertrekken. Onderweg konden we lekker rondkijken en met elkaar kletsen. De buschauffeur die achter ons stond bij het stoplicht, zwaait vrolijk naar ons terug.

bus

En dan is het ineens alweer tijd om uit te stappen. Met z'n allen naar het station. Daar krijgen we vragen over het station. Waar vertrekken de treinen, wat kost een treinkaartje hoe weet je welke trein je moet nemen. Een vriendelijke meneer van NS laat ons bij het loket een reis op de computer invoeren. We zien nu gelijk hoe de trein rijdt, hoe laat deze vertrekt en vanaf welk perron. De meneer van de NS print de route voor ons uit. Nu begint onze stadswandeling. In 3 groepjes gaan we op pad. Via de Lochal lopen we naar het centrum. Onderweg komen we langs de Helga Deentuin en de Cinnecitta. Daarna komen we bij de kruikenzeiker. Nadat was verteld waarom tilburgers met carnaval Kruikenzeikers heten, gaan we verder richting de schouwburg. Achter de schouwburg ligt stadspark Oude Dijk. Hier hebben we kunnen drinken en kunnen spelen. Tijd om afscheid te nemen van onze Australische Scout. We hebben hem allemaal gedag gezegd en hopen dat we hem nog eens mogen verwelkomen. Tijd om weer naar de bus te lopen. Bij het gemeentehuis stappen we weer op de bus. Na een ritje van ongeveer een half uur, komen we weer aan in de Reeshof. Vol met nieuwe indrukken en verhalen gaan we weer naar huis.

WelpenWandelenStad1

Welpenblog

Zomerkamp 2019

Dit jaar zijn de welpen en de scouts op kamp geweest in Baarn. Het hele jaar hebben we hier naartoe geleefd en wat was het een leuk kamp. Alle tenten stonden op een mooi kampeerveld in het bos. Na aankomst mocht iedereen een eigen plaatsje in de tent uitzoeken. Iedereen heeft het hele kamp heerlijk geslapen. Het was een gezellig en soms ook spannend kamp.

We hebben erg leuke spellen gespeeld, zoals Kolonisten. Met een heus spelbord en stapels met geld om wegen, bruggen, huizen enzovoort te bouwen.

kolonisten

Verder was het springtouw dit jaar favoriet. We hebben met z'n allen heel wat gesprongen, omdat het zoveel was zijn we helaas de tel kwijt geraakt.

Verder zijn we nog naar Dierenpark Amersfoort geweest. Ook erg leuk. Vogels die eten uit je hand kwamen halen, stokstaartjes die zich hadden verstopt en olifanten die vlakbij stonden.

vogel op hand

Verder hebben we nog meegedaan aan de quiz van de dierentuin. Dit was leuk. We werden in twee groepjes verdeeld en moesten vragen beantwoorden over de dieren die in deze dierentuin woonden. Hier hebben we weer veel van geleerd.

's Avonds hebben we samen met de scouts nog het lichtjesspel gedaan. 2 leiding had 4 theelichtjes aan. Met z'n allen slopen we in het donker naar de lichtjes om ze vervolgens uit te blazen. Maar we moesten goed opletten, want als de leiding met de zaklamp op je scheen en je naam noemde was je af en moest je weer vanaf het beginpunt beginnen. Maar natuurlijk hebben we van de leiding gewonnen en waren alle lichtjes uit.

Ook hebben we nog een hike gedaan. Deze ging door de tuinen van kasteel Groenveld. Het was een mooie tocht met een picknick en natuurlijk tijd voor een spelletje.

hike

Het zwemmen kon natuurlijk ook dit jaar niet ontbreken. Op woensdag zijn we dan ook naar een leuk binnenzwembad geweest. Hier konden we van de glijbaan, door de stroomversnelling en lekker met een bal of band in het water spelen.

Op hetzelfde kampeerterrein was nog een welpengroep. Zij kwamen vragen of wij levend stratego met hen wilden spelen. Dit was erg leuk en wij hebben goed gespeurd. Uiteindelijk vonden wij hun vlag. Het was een spannend spelletje.

Natuurlijk kon dit kamp de bonte avond niet ontbreken. En wat een geluk, vanaf deze dag werd het stookverbod opgeheven. Een bonte avond met kampvuur, dubbel feest. Iedereen heeft leuke stukjes opgevoerd en ook hebben we nog 2 welpen geinstalleerd. We hebben genoten van deze avond.

bonte avond

installatie 1

installatie

De laatste dag hebben we weer ingepakt en net voor de regen waren de tenten ingepakt. Gelukkig stond de tent van de leiding er nog. Hier hebben we tijdens de regen en het onweer toch nog een gezellige middag gehad. Om 17 uur werd iedereen weer opgehaald. Moe en voldaan vertrok iedereen weer naar huis.

Nu allemaal uitrusten en lekker vakantie vieren en dan zien wij iedereen graag weer terug op zaterdag 31 augustus !

groepsfoto 2019

Kijk hier voor meer blogs van de welpen.

Bevernieuws!

Tweeluik bevers RGB

Achter de schermen is er hard gewerkt om te zorgen dat de nieuwe speltak Bevers op 24 augustus kan starten.

De leiding is bekend en over de draaitijd op zaterdag komt spoedig meer informatie. Er worden leuke programma's uitgewerkt en al gekeken naar data's voor kampen.

Wij zijn enthousiast! Heb je interesse om aan te sluiten bij onze Bevers? Schrijf je dan nu vrijblijvend in door ons een mailtje te sturen ! We houden je dan op de hoogte over alle nieuwe ontwikkelingen van onze Bevers.